دلیل درج «موفقیت ایران در کنترل کرونا» در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با صدور اصلاعیه ای، توضیح داد:

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص «درج موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا» در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم، اطلاعیه ای را صادر کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن اطلاعیه به شرح زیر است:در پی درج موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا، در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم، چاپ 1399 انتقادها و گاه مواضع تندی توسط برخی افراد اتخاذ شده است. این سازمان با استناد به اظهارات و گزارش های ارائه شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا و تلاش های علمی جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا و گزارش هایی که مستندات آن در رسانه ها نیز موجود است؛ درپی اقدامات مؤثر پیک اول کرونا طی سال 1398، که منجر به کاهش آمار فوتی ها به دو رقم شد؛ در آن مقطع زمانی و با توجه به اینکه تحولات اجتماعی و موفقیت‌های جامعه در کتاب های درسی باید منعکس شود؛ این دستاورد کشورمان در کنترل کرونا به دلیل همزمانی با روزآمدسازی کتاب درسی به اختصار در کتاب مذکور قید شده و در سال تحصیلی 1399 نیز در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.ازآنجا که به هیچ وجه تداوم انتشار و جهش‌‌های ویروس کرونا در پیک های متعدد قابل پیش بینی برای هیچ کشوری نبوده و نیست. متأسفانه این بیماری همچنان جان بسیاری از انسان های جهان را تهدید می‌‌کند؛ با مشاهده اوج گیری بیماری کرونا و عدم پیش بینی زمان و کیفیت مهار کامل این بیماری، این مطلب قبل از شروع انتقادهای اخیر و همزمان با روزآمدسازی سالانه مطالب، توسط کارشناسان این سازمان از کتاب درسی سال 1399 اصلاح و تعدیل و در چاپ جدید 1400 اعمال شده است.شایان ذکر است؛ تعدیل این مطلب دلیل بر نادیده گرفتن تلاش های  کادر درمان، ‌ پزشکان و دانشمندان کشورمان نیست و قطعاً نتایج و مستندات مجاهدت های آن ها در کتاب های درسی درج خواهد شد.

سند تحول بنیادین